متفاوت ترین شبکه اجتماعی در ایران

بلاگ كاربران


آبسه و فیستول چیست

مقاله از www.parsnews.com

با توجه به اینکه آبسه و فیستول مقعدی هر دو بیماری‌های عفونی هستند و گاهی علائمی مشابه ایجاد می‌کنند، ممکن است با یکدیگر اشتباه گرفته شوند. آبسه مقعدی (پری آنال) یک حفره عفونی پر از چرک است که در نزدیکی مقعد یا رکتوم یافت می‌شود. فیستول مقعدی یک مسیر یا تونل بین پوست در قسمت بیرونی باسن (مقعد) و کانال مقعد در داخل است. انواع مختلفی از فیستول‌ها از نسبتاً ساده تا یک شبکه انشعاب پیچیده از مسیرها وجود دارد. برخی از فیستول ها ممکن است عضلات مسئول کنترل روده (اسفنکتر) را درگیر کنند و نوع این بیماری در هر فردی متفاوت است.

منبع خارجی مقاله سایت www.colorectalcentre.co.uk/abscess-fistula.html

آبسه مقعدی چیست؟

آبسه مقعدی معمولا با فاصله کم و در نزدیکی مقعد ایجاد می‌شود. به طور معمول، نسبتاً سریع بوجود می‌آید و باعث درد در رکتوم یا مقعد همراه با تب، لرز و به طور کلی احساس ناخوشی می‌شود. ممکن است تورم و التهاب دردناکی در کنار مقعد یا مسیر پشت وجود داشته باشد.

علت آبسه پری آنال چیست؟

فقط در داخل مقعد غدد کوچکی وجود دارد. هنگامی که این غدد مسدود می‌شوند، ممکن است عفونی شوند و آبسه ایجاد شود. آبسه ناشی از عفونت حاد در غدد مقعدی است، زمانی که باکتری یا ماده خارجی از طریق غده وارد بافت می‌شود. برخی شرایط - برای مثال کولیت یا سایر التهابات روده گاهی اوقات می‌توانند این عفونت‌ها را بیشتر کنند.

فیستول چیست؟

فیستول مقعد تقریباً همیشه نتیجه یک آبسه قبلی است. فیستول غده مقعدی که قبلاً عفونی شده است را به پوست بیرون از مقعد متصل می‌کند. علائم شامل ترشح مداوم از دهانه یا سینوس نزدیک مقعد است. ممکن است در محل تخلیه آبسه پری مقعدی ایجاد شود.

با توجه به تعریف فیستول چیست از درمان کلینیک:

به هر نوع ارتباط غیر طبیعی و یا مجرای ارتباطی بین دو اندام مختلف و یا دو بخش جداگانه از بدن که از آن عفونت خارج می‌شود، فیستول اطلاق داده می‌شود. گفتنی است فیستول مقعدی می‌تواند باعث خونریزی و ترشح در هنگام عبور مدفوع شود، به گونه ای که بیمار احساس درد را تجربه نماید.

جالب است بدانیم که محتویات میکروبی داخل روده بزرگ از طریق مجرای فیستول، به زیر پوست راه پیدا می‌کند و در بعضی از مواقع، باعث ایجاد عفونت، ترشح، آبسه و یا ایجاد حالتی مثل جوش چرکی می‌شود که البته این عارضه باعث بروز درد و ترشح می‌شود.

علت ایجاد فیستول در آنو چیست؟

فیستول مقعدی معمولاً پس از ترکیدن آبسه مقعدی (مجموعه ای از چرک) یا زمانی که آبسه به طور کامل درمان نشده است ایجاد می‌شود. پس از تخلیه آبسه، ممکن است تونلی باقی بماند که غده مقعدی را که از آن آبسه به وجود آمده به پوست متصل می‌کند. اگر این اتفاق بیفتد، ترشحات مداوم از دهانه بیرونی ممکن است نشان دهنده پایداری این تونل باشد. حتی اگر دهانه بیرونی تونل بهبود یابد، ممکن است آبسه عود کننده ایجاد شود.

فیستول همچنین می‌تواند ناشی از شرایطی باشد که روده ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد، مانند بیماری کرون یا کولیت اولسراتیو

به اشتراک بگذارید : google-reader yahoo Telegram
نظرات دیوار ها


helya
ارسال پاسخ