متفاوت ترین شبکه اجتماعی در ایران

بلاگ كاربران


بیماری فیستول یکی از بیماری های بسیار آزار دهنده و دردناک است که می تواند در هر بخشی از بدن ایجاد شود؛ اما رایج ترین نوع آن مقعدی است، فیستول باعث می‌شود، بیمار در ناحیه مقعد احساس درد و سوزش داشته باشد، و ترشحات عفونی و چرکی از دیگر عوارض این بیماری شناخته می‌شود. این بیماری پیچیده باید هرچه سریع تر درمان شود، در غیر این صورت پیشرفت کرده و جراحی را هم پیچیده و دشوار میکند. خوشبختانه فیستول با روش‌های جراحی  به طور قطع قابل درمان است.


اگر می خواهید بیشتر با این بیماری فیستول مقعد، علت ها، علائم و روشهای تشخیص و درمان آن آشنایی یابید،ادامه این مطلب را مطالعه کنید.


فیستول مقعد چیست ؟

فیستول مقعد یا فیستول آنال، نوع بسیار رایج فیستول است. این بیماری باعث می‌شود، مسیری شبیه به تونل دو ارگان از بدن را به هم متصل کند که این مورد می تواند مشکلات بسیاری را برای بیمار به همراه داشته باشد. این بیماری باعث میشود، تونلی مابین روده و پوست اطراف مقعد ایجاد شود، در نتیجه آلودگی ها و میکروب های روده به سطح پوست خواهند رسید. هر ارتباط غیر طبیعی و یا مجرای ارتباطی بین دو ارگان از بدن که از آن عفونت خارج می‌شود، فیستول اطلاق داده می‌شود.


علت فیستول

علت بیماری فیستول عفونت روده است و البته بیش از 90 درصد از موارد فیستول در نتیجه ی آبسه ایجاد می‌شود. آبسه به دلیل انسداد یکی از غددی که به داخل روه تخلیه شده ایجاد میشود و تجمع مقدار زیادی عفونت است. اگر آبسه مقعد درمان نشده و به طور کامل درمان نشود، عفونت پیشروی کرده و بیماری فیستول ایجاد میشود، در واقع فیستول از عوارض آبسه مقعدی است.


  دیگر دلایل آبسه عبارتند از : 


اشعه  درمانی

بیماریهای منتقله از راه جنسی

عوارض جراحی های مقعد

بیماریهای التهابی روده

عوارض سل

آبسه مقعد

سرطان روده

دیورتیکولیت

علائم فیستول

فیستول بر روی پوست شبیه به یک زخم عمیق و یا اصطلاحا سوراخ عمیق مشاهده میشود. ممکن است متورم شده و در لمس حساس و دردناک باشد. همچنین فیستول می‌‎تواند عفونت کرده و همراه آبسه باشد. یعنی آبسه هم از دلایل این بیماری و هم از نشانه های آن است. به علاوه اغلب بیماران با شکایت از ترشحات عفونی و چرکی برای درمان به پزشک مراجعه می کنند.


از دیگر علائم و نشانه های این بیماری می توانیم از این موارد یاد کنیم : 


درد شدید مقعد

قرمزی و التهاب 

خونریزی یا ترشحات خونابه ای

سوزش و خارش

تغییر در رنگ پوست

آبسه های مکرر

اجابت مزاج همراه با درد

برجستگی و تورم اطراف مقعد

درمان فیستول مقعد

برای درمان این بیماری باید جراحی انجام داد. برای درمان قطعی باید این مسیر ایجاد شده، را با جراحی از بین برد. بنابراین روشهای درمان دارویی و خانگی در رفع این بیماری موثر نیستند، اما بی تاثیر هست نیست. با درمان های خانگی و مصرف دارو می توان عفونت بیماری را  قبل و بعد از انجام جراحی کنترل کرد. تحقیقات نشان داده بیمارانی که قبل از اقدام به جراحی عفونت را درمان کرده نتیجه موثر تر و سریع تری از درمان این بیماری می‌گیرند. در ادامه هر یک از روشهای درمان این بیماری را معرفی خواهیم کرد:


عمل جراحی فیستول

موثرترین روشهای جراحی فیستول عبارتند از :


جراحی فیستول با لیزر : بهترین روش جراحی فیستول، با لیزر است. لیزر سرپایی و بدون درد یا خونریزی و فقط در یک جلسه این بیماری را درمان میکند.  با استفاده از نور لیزر مسیر فیستول را سوزانده و از بین میبرند، پس برش و زخمی ایجاد نشده و با کمترین عوارض این بیماری به طور قطع درمان خواهند شد. تجربه نشان داده احتمال عود بیماری و عفونت با این روش بسیار کمتر از سایر روشها می باشد. لیزر در کلینیک و همراه با بی حسی موضعی انجام می‌شود.

جراحی سنتی : در این روش که فیستولوتومی نام دارد. با استفاده از تیغ جراحی مسیر فیستول را برش داده و قطع می‌کنند، در نتیجه قسمتی از عضله مقعدی حذف شده و می تواند عوارض متعدد و جبران ناپذیری را به دنبال داشته باشد. این بیماری ممکن است با درد شدید و خونریزی همراه شود، و بعد از عمل هم عوارض متعددی برای بیمار ایجاد شود. جراحی سنتی در بیمارستان و تخت بیهوشی کامل انجام می‌شود.

برای اطلاعات بیشتر در مورد روشهای جراحی فیستول و مزایا و معایب هر یک این صفحه را مطالعه کنید.


درمان خانگی فیستول

از روشهای درمان خانگی فیستول می توانیم به این موارد اشاره کنیم:


رعایت بهداشت :رعایت بهداشت و تمیز و خشک نگه داشتن مقعد تاثیر ویژه ای در درمان این بیماری دارد. اما برای خشک کردن مقعد از دستمال توالت نرم استفاده کنید و از شوینده‌های فاقد عطر استفاده کنید.

پونه کوهی : یکی از موثرترین روش‌های درمان خانگی استفاده از پونه کوهی است. پونه در بهبود عفونت موثر است. برای استفاده از پونه کوهی، برگ‌های این گیاه را شبیه به دمنوش دم کرده و میل کنید.

عسل : عسل دارای خواص ضد باکتری و ضد التهابی است که، می‌تواند در درمان بیماری فیستول موثر باشد. برای درمان فیستول با عسل می‌توانید ترکیبی مساوی از عسل و روغن زیتون را بر روی زخم فیستول بمالید و یا هر روز چند قاشق عسل را در آب ولرم حل نموده و میل کنید.

روغن درخت چای : روغن درخت چای حاوی خواص ضد التهابی و ضد میکروبی است؛ یکی از ویژگی های روغن درخت چای تسریع در روند درمان زخم بیماری است. برای استفاده از روغن درخت چای باید آن را با مقدار مساوی از روغن زیتون مخلوط کنید و سپس مخلوط به دست آمده را بر روی موضع استعمال نمایید.این ترکیب را تا سه مرتبه در روز استعمال نمایی و ۲۰ الی ۳۰ دقیقه روغن را شسته و با دستمال نرم خشک کنید

نشستن در آب گرم : برای این منظور یک لگن یا وان را از آب گرم پر کرده و برای 20 الی 30 دقیقه در این آب بنشینید. این کار به کاهش درد و عفونت کمک میکند. برای افزایش اثر بخشی می توانید به آب حمام نمک اپسوم یا بتادین هم اضافه کنید.

فیبر : فیبر ماده ای مغذی و بسیار موثر در رفع یبوست است. فیبر در بدن انسان هضم و جذب نمی‌شود، بنابراین در روده تجمع کرده و حجم مدفوع را افزایش میدهد. هر فرد به طور متوسط به 30 گرم فیبر در روز نیاز دارد. فیبر در انواع میوه ها و سبزیجات و غلات یافت می‌شود.
https://b2n.ir/n53253

به اشتراک بگذارید : google-reader yahoo Telegram
نظرات دیوار ها


نخستین نظر را ایجاد نمایید !