متفاوت ترین شبکه اجتماعی در ایران

بلاگ كاربران


از کجا بفهمیم سندروم روده تحریک پذیر داریم

فقط تعداد کمی از افراد مبتلا به IBS علائم شدید دارند. برخی از افراد می توانند علائم خود را با مدیریت رژیم غذایی، سبک زندگی و استرس کنترل کنند. علائم شدیدتر را می توان با دارو درمان کرد.

انواع سندروم روده تحریک پذیر

شکل مدفوع در سندروم روده تحریک پذیر معمولاً یا شل و آبکی می باشد و یا به صورت گلوله های سفت و سخت دفع می شود. محققان IBS را بر اساس نحوه ظاهر مدفوع  در روزهایی که علائم تشدید می شود، دسته‌بندی می‌کنند:

اکثر افراد مبتلا به IBS در برخی روزها حرکات روده طبیعی دارند و در برخی روزها نوع مدفوع غیر طبیعی است. روزهای غیر طبیعی نوع IBS را مشخص می کند:

  • IBS با یبوست (IBS-C): مدفوع سفت و توده ای است.
    IBS همراه با اسهال (IBS-D): مدفوع شل و آبکی است.
    IBS با عادات روده مختلط (IBS-M): هم حرکات روده سخت و توده ای دارید و هم حرکات شل و آبکی.

علائم سندرم روده تحریک پذیر 

سندروم روده تحریک پذیر

علائم IBS متفاوت است اما معمولا برای مدت طولانی وجود دارد. رایج ترین عبارتند از:

علائم شایع سندرم روده تحریک پذیر (IBS) عبارتند از:

  • درد یا گرفتگی معده : معمولاً بعد از خوردن غذا بدتر می شود و بعد از مدفوع بهتر است.
  • نفخ : ممکن است شکم شما به طور ناراحت کننده ای پر و متورم شود.
  • اسهال : ممکن است مدفوع آبکی داشته باشید و گاهی اوقات نیاز به دفع ناگهانی داشته باشید.
  • یبوست : ممکن است هنگام مدفوع فشار بیاورید و احساس کنید نمی توانید روده خود را به طور کامل تخلیه کنید
    ممکن است روزهایی باشد که علائم شما بهتر شود و روزهایی باشد که علائم بدتر شود. همچنین ممکن است با خوردن غذا یا نوشیدنی تشدید شود.

علائم دیگری که اغلب مرتبط هستند عبارتند از احساس تخلیه ناقص و افزایش گاز یا مخاط در مدفوع.

  • مشکلات ادراری، مانند نیاز به ادرار کردن مکرر، ادرار ناگهانی، و احساس اینکه نمی توانید مثانه خود را به طور کامل تخلیه کنید.
  • همیشه نمی توانید زمان مدفوع را کنترل کنید (بی اختیاری روده)

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر تغییر مداوم در عادات روده یا سایر علائم سندروم روده تحریک پذیر دارید، به پزشک مراجعه کنید. این علائم ممکن است نشان دهنده وضعیت جدی تری مانند سرطان روده بزرگ باشند. علائم جدی تر عبارتند از:

  • کاهش وزن
  • اسهال در شب
  • خونریزی از رکتوم
  • کمبود آهن
  • استفراغ بی دلیل
  • دردی که با دفع گاز یا اجابت مزاج تسکین نمی یابد

علت سندروم روده تحریک پذیر

علت دقیق سندروم روده تحریک پذیر مشخص نیست. عواملی که به نظر می رسد نقش دارند عبارتند از:

انقباضات عضلانی در روده: دیواره‌های روده‌ها با لایه‌هایی از ماهیچه پوشانده شده‌ که با حرکت غذا در دستگاه گوارش منقبض می‌شوند. انقباضات قوی تر و طولانی تر از حد معمول می توانند باعث گاز، نفخ و اسهال شوند.

انقباضات ضعیف می تواند عبور غذا را کند کرده و منجر به مدفوع سفت و خشک شود.
سیستم عصبی: مشکلات مربوط به اعصاب در سیستم گوارشی شما ممکن است باعث ایجاد ناراحتی در هنگام کشیده شدن شکم شما از گاز یا مدفوع شود. هماهنگی ضعیف سیگنال‌های بین مغز و روده‌ها می‌تواند باعث شود بدن شما نسبت به تغییراتی که معمولاً در فرآیند گوارش رخ می‌دهد واکنش بیش از حد نشان دهد و منجر به درد، اسهال یا یبوست شود.
عفونت شدید IBS می تواند پس از یک حمله شدید اسهال ناشی از باکتری یا ویروس ایجاد شود که به آن گاستروانتریت می گویند. سندروم روده تحریک پذیر همچنین ممکن است با مازاد باکتری در روده (رشد بیش از حد باکتری) همراه باشد.
استرس: زندگی افرادی که در معرض رویدادهای استرس زا هستند، به خصوص در دوران کودکی، تمایل بیشتری به علائم IBS دارند.
تغییرات در میکروب های روده: به عنوان مثال می توان به تغییرات در باکتری ها، قارچ ها و ویروس ها اشاره کرد که به طور معمول در روده ها ساکن هستند و نقش کلیدی در سلامت دارند. تحقیقات نشان می دهد که میکروب ها در افراد مبتلا به سندروم روده تحریک پذیر ممکن است با میکروب های افرادی که IBS ندارند متفاوت باشد.

محرک ها و عوامل خطرساز برای سندروم روده تحریک پذیر

علائم سندروم روده تحریک پذیر را می توان با موارد زیر تحریک کرد:

غذا: نقش آلرژی یا عدم تحمل غذایی در سندروم روده تحریک پذیر به طور کامل شناخته نشده است. آلرژی واقعی غذایی به ندرت باعث IBS می شود. اما بسیاری از افراد هنگام خوردن یا نوشیدن برخی غذاها یا نوشیدنی ها علائم  بدتری دارند، همانند:

گندم، محصولات لبنی، مرکبات، لوبیا، کلم، شیر و نوشابه های گازدار

فشار روانی و استرس: اکثر افراد مبتلا به سندروم روده تحریک پذیر علائم بدتر یا مکررتری را در طول دوره های افزایش استرس تجربه می کنند. اما در حالی که استرس ممکن است علائم را بدتر کند، نمی تواند ایجاد کننده سندروم روده تحریک پذیر باشد.

عوامل خطر

بسیاری از افراد گاه به گاه علائم سندروم روده تحریک پذیر را دارند. اما اگر شما:

جوان هستید: IBS بیشتر در افراد زیر ۵۰ سال رخ می دهد.
زن هستید: در ایالات متحده، سندروم روده تحریک پذیر در بین زنان شایع تر است. استروژن درمانی قبل یا بعد از یائسگی نیز یک عامل خطر برای IBS است.
سابقه خانوادگی: عوامل مشترک در محیط خانواده یا ترکیبی از ژن ها و محیط ممکن است در ایجاد سندروم روده تحریک پذیر نقش داشته باشند. 
اضطراب، افسردگی یا سایر مشکلات سلامت روانی، سابقه سوء استفاده جنسی، فیزیکی یا عاطفی نیز ممکن است یک عامل خطر باشد.

عوارض سندروم روده تحریک پذیر

یبوست مزمن یا اسهال ناشی از سندروم روده تحریک پذیر می تواند باعث هموروئید شود.

بواسیر یا همان هموروئید به انگلیسی : (hemorrhoids) یا (piles)، ساختار عروقی (سیاهرگ و سایر رگ ها) در کانال مقعدی میباشند. در شرایط عادی این عروق (سیاهرگ و سایر رگ ها) نقش بالشتک هایی جهت کنترل مدفوع را ایفا میکنند و زمانی که متورم یا ملتهب میشوند به بیماری تبدیل می شوند.

www.partoclinic.com

علاوه بر این، IBS با عوارض زیر همراه است:

  • کیفیت پایین زندگی.
    اختلالات خلقی. تجربه علائم IBS می تواند منجر به افسردگی یا اضطراب شود. افسردگی و اضطراب نیز می تواند IBS را بدتر کند.

سندرم روده تحریک پذیر irritable bowel syndrome (ibs) گروهی از علائم است که بر سیستم گوارش تأثیر می گذارد. این یک بیماری شایع اما ناراحت کننده گوارشی یا وضعیتی است که روده را تحت تاثیر قرار می دهد.

افراد مبتلا به IBS علائمی از جمله درد شکم و گرفتگی عضلات را تجربه می کنند. با IBS، ممکن است اسهال مکرر، یبوست یا هر دو را داشته باشید.

IBS باعث آسیب بافتی در دستگاه گوارش (معده روده) نمی شود یا خطر ابتلا به بیماری های جدی تری مانند سرطان روده بزرگ را افزایش نمی دهد.

درعوض، یک بیماری مزمن (طولانی مدت) است که بیشتر افراد می توانند با تغییر و اصلاح سبک زندگی و رژیم غذایی، مصرف دارو آن را مدیریت کنند.

اگر علائم شما بیش از سه ماه ادامه داشت یا اگر بدتر شد، به پزشک مراجعه کنید.

https://jahans anatnews.ir/411066-%d8%a7%d8%b2-%da%a9%d8%ac%d8%a7-%d8%a8%d9%81%d9%87%d9%85%db%8c%d9%85-%d8%b3%d9%86%d8%af%d8%b1%d9%88%d9%85-%d8%b1%d9%88%d8%af%d9%87-%d8%aa%d8%ad%d8%b1%db%8c%da%a9-%d9%be%d8%b0%db%8c%d8%b1-%d8%af%d8%a7/

به اشتراک بگذارید : google-reader yahoo Telegram
نظرات دیوار ها


نخستین نظر را ایجاد نمایید !